Thursday 29 December 2011

3 Idiots..filem yang cukup semua rencah rasanya...

Dah hujung2 tahun ni, best pulak movie yang ditayangkan kat tv. Malam tadi sempat layan filem 3 idiots lakonan Amir Khan..memang best sangat cerita ni. Sepatutnya ramai yang luangkan sedikit masa untuk menonton filem ni. Walaupun TV3 terpaksa menyambung cerita ni sehingga dua malam berturut-turut, tetap sabar menanti.

Kisahnya tentang Rancho, seorang pelajar genius yang meneruskan pelajaran di ICE iaitu sebuah kolej engineering yang termasyhur. Ramai la bakal2 jurutera yang terpaksa bersaing untuk berjaya. Di kolej ini Rancho bertemu dengan Farhan dan Raju dan mereka menjadi sahabat baik. Farhan berminat dalam bidang fotografi dan mengambil gambar2 binatang tetapi terpaksa melupakan minatnya itu kerana ayahnya amat mengharapkan yang dia akan menjadi seorang jurutera manakala Raju pula berdepan dengan masalah kemiskinan, ditambah dengan ayahnya yang terlantar sakit. Jadi dia diharapkan dapat mengubah nasib keluarga serta dapat menyediakan dowri bagi perkahwinan adik perempuannya..Bagi Rancho, dia suka kalau setiap orang diberi kebebasan untuk memilih bidang yang mereka minat dan bukan terlalu mengikut apa yang disarankan oleh ibu bapa..

Di kolej ini juga, Rancho sering bertelagah dengan Virus, pengetua kolej. Rancho dianggap cuba mengkucarkacirkan kehidupan di kolej. Watak seorang lagi yang menarik ialah si Chatur, pelajar yang sering mendapat tempat teratas kerana kebolehannya menghafal...dan pastinya adegan paling menarik bila Chatur ni membuat ucapan tentang Pengetua Kolej, Virus..hahaha memang gelak tak ingat bila Rancho tu dah ubah teks asalnya..yang Chatur ni pulak kurang faham cuma menghafal jea, apa lagi, dituduhnya Virus ni perogol..dan semua pelajar berjanji akan menjadi perogol seluruh dunia....riuh rendah pelajar kat dewan tu..

Kata-kata dalam filem ni juga, banyak yang memberi inspirasi antaranya apa yang diucapkan oleh Farhan bila dapat tahu si Rancho ni mendapat tempat teratas dalam kolej..

"That day we learned, when your friend flops, you feel bad. When he tops, you feel even worse"

Banyak lagi yang menarik tentang filem ni dan masuk dalam kategori harus ditonton..lagu-lagunya best





pemandangan pun cantik, ni salah satu pemandangan yang buat kita rasa teruja nak sampai di tempat tersebut.



Nak kena cari dvd cerita ni juga lah nampaknya..selamat menonton..;)

No comments:

Post a Comment